Onko olemassa mitään suomenkielistä kirjallisuutta koskien pianonsoito nk. "psyykkistä valmennusta"? Olen itse aloittanut vasta aikuisena pianonsoiton…

Kysytty

Hei! Onko olemassa mitään suomenkielistä kirjallisuutta koskien pianonsoito nk. "psyykkistä valmennusta"? Olen itse aloittanut vasta aikuisena pianonsoiton opiskelun, ja tässä vaiheessa muutaman vuoden jälkeen itse huomaa, millaista opasmateriaalia olisi tarvinnut. Yleisestikin jos on jotain suomenkielistä pianonsoiton opaskirjaa, jossa lähtökohtana olisi enemmän yleisesti oppimisen lähtökohtia ja etenkin aikuisen kohdalla pohtiva asenne kuin se, että aloitetaan keski-C:n etsiminen ja soitetaan ukkonooaa. Nimittäin jos sellaisia kirjoja ei ole, niin aion laittaa sanan kiertämään, että joku sellaisen kirjoittaisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taideyliopisto Sibelius-Akatemian kirjastossa on eniten kirjoja ja useita opinnäytetöitä aikuisten pianonsoitosta. Esimerkkinä voi mainita vaikkapa  Anu Silvastin: " Pianon avain 1: näkökulma alkeispianonsoittoon". Monesti opinnäytetöistä on myös olemassa verkkoversio, jolloin teosten osoite löytyy kirjaston ARSCA(Finna) -tietokannasta osoitteesta https://lib.uniarts.fi/ (myös https://uniarts.finna.fi/)

Joitakin kirjoja löytyy myös Helsingin kaupunginkirjastosta, esim. Kianto, Mervi: "Matka pianon soittamiseen: Kirja pianonsoiton ja pianopedagogiikan opettajille ja oppilaille", Paavola, Satu: "Ihanteena bel canto: näkökulmia laululliseen pianonsoittoon", Tuurna, Stefanie:"Vapaat kädet: pianonsoiton ja improvisoinnin opas" (nuotti), Kuoppamäki, Ritva:" Kiehtovat koskettimet: pianokoulu aikuisille" (nuotti).

Sekä kirjana että verkkokirjana löytyy Niklas Pokin "Prima vista soiton harjoittelu ja opettaminen: pedagoginen näkökulma pianistien prima vista-taitojen kehittämseen".