Onko olemassa mitään "nykysuomi-wanhasuomi"-sanakirjaa?

Kysytty

Onko olemassa mitään "nykysuomi-wanhasuomi"-sanakirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näistä voisi olla apua, vaikka ne toimivatkin "toiseen suuntaan" eli vanhasuomi-nykysuomi.

Vanhan kirjasuomen sanakirja. Ensimmäinen osa : A - I / [toim.: Lahja-Irene Hellemaa...et al.] Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 1985.

Vanhan kirjasuomen sanakirja. Toinen osa : J-K / [toimitus: Maija Länsimäki, päätoimittaja ... et al.] Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. 1994

Turunen, Aimo: Kalevalan sanat ja niiden taustat. Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö , 1979

Suomen murteiden sanakirja. Tästä on ilmestynyt kahdeksan osaa, viimeinen 2008 ilmestynyt loppuu sanaan kurvottaa.

Jussila, Raimo: Vanhat sanat : vanhan kirjasuomen ensiesiintymiä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 1998

1 ääntä

Kommentit

Suomen murteiden sanakirjan laajuus näyttäisi tällä hetkellä olevan "a - mähistyä".
Sanakirja on verkossa luettavissa.

Vanhan kirjasuomen sanakirjaakin siirretään vähitellen verkkoon, nyt vuoden 2023 lopulla siellä on osat "a - puhdistaminen"
https://kaino.kotus.fi/vks/