Otsikko
Onko olemassa listaa tai luetteloa kaikista eduskunnassa työskentelivien etuisuuksista?

Kysytty

Onko olemassa listaa tai luetteloa kaikista eduskunnassa työskentelivien etuisuuksista?

Vastaus

Vastattu

Eduskunnassa työskentelevien virkahenkilöiden etuisuuksista ei taida olla valmiiksi listausta missään. Eduskunnan sivuilta löytyy vain tämä vanhentunut virkaehtosopimus vuosilta 2014-2017: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/ekj_2+2014.pdf

Tässä kuitenkin yleisellä tasolla listausta henkilöstöeduista. Kaikki edut eivät välttämättä koske koko virkakuntaa:

Veronalainen ravintoetu (eduskunnan ravintoloihin) 200 kertaa vuodessa, verotusarvo v. 2021 6,90e.

Työterveyshuolto.

Hammashoitokorvaus (300e sopimuskaudella).

Matkapuhelinetu.

Työaikajärjestely (liukuva työaika, etätyö).

Työmatkaetu (150e/vuosi).

Liikunta- ja harrastustoiminta eduskunnan tiloissa.

Sairaan lapsen hoitopalveluetu (vain tietyissä tapauksissa).

Merkkipäivä- ja palvelusvuosimuistaminen (50- ja 60-vuotispäivä, 15 palvelusvuoden täyttyminen, eläköityminen).

Henkilöstömökki.

Lisäksi virkahenkilöiden osaamisen kehittämistä tuetaan järjestämällä erilaisia koulutuksia.

Työterveyshuolto ja matkapuhelinetu koskevat myös kansanedustajia. Jos kansanedustajien palkkio- ja kulukorvaustiedot kiinnostavat, voi tutustua tähän tietopakettiin:

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/yhteiskunta/kansanedustajien-palkkioiden-kehitys/Sivut/default.aspx