Onko olemassa aikuisille suunnattuja tietokirjoja apinoista?

Kysytty

Hei,
Onko olemassa aikuisille suunnattuja tietokirjoja apinoista? Olisi kiva löytää jokin sellainen kirja, jossa esitellään eri apinalajeja ja keskitytään apinoiden käyttäytymiseen. Myös nuoremmille suunnatut tietokirjat aiheesta käyvät, jos aikuisille ei ole olemassa tällaisia kirjoja.

Vastaus

Vastattu

Suomenkielisiä yleisteoksia apinoista on verrattain vähän, yksittäisiin lajeihin keskittyviä kirjoja löytyy hieman enemmän. Jos hakua laajennetaan kattamaan myös vieraskielinen aineisto, kirjoja löytyy enemmän. Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmassa on muutama käypä englanninkielinen teos aiheesta, jos suomenkielisyys ei ole ehdoton edellytys.

Bloom, Steve, Ihmeelliset apinat

Goodall, Jane, Simpanssien valtakunta
Strum, Shirley C., Melkein ihmisiä : matka paviaanien maailmaan
MacKinnon, John, Punaisen apinan jäljillä [oranki]

Morris, Desmond, Planet Ape
Morris, Desmond, Monkey
Nowak, Ronald M., Walker's primates of the world
Redmond, Ian, Primates of the world

Ensisijaisesti nuorille lukijoille suunnatuista teoksista mainittakoon Alan M. Heatwolen Apinat.