Onko niin, että narsisti väheksyy käytännössä kaikkia muita ihmisiä, vai arvostaako hän heitä, jotka ovat asioista samaa mieltä kuin hän? Entä millä tavalla…

Kysytty

Onko niin, että narsisti väheksyy käytännössä kaikkia muita ihmisiä, vai arvostaako hän heitä, jotka ovat asioista samaa mieltä kuin hän? Entä millä tavalla hän kohtelee arvostamiaan ihmisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maallikkona, mutta aihepiiristä kohtalaisen paljon lukeneena vastaisin näin. Narsismi on luonteenpiirre, jonka "aste" eli voimakkuus ihmisissä vaihtelee. Monet meistä ovat hiukan narsistisia ei taipuvaisia ihailemaan itseämme enemmän kuin mihin ehkä olisi perusteita. Mutta jos oletamme, että kysymyksessä tarkoitetaan ihmistä, jota voidaan pitää "vahvana" narsistina, jolla narsismi on voimakas tai jopa hallitseva luonteenpiirre, voi vastaamista yrittää.

Aito narsisti ei varsinaisesti arvosta ketään muuta pysyvästi, koska toisen ihmisen arvostaminen todennäköisesti häiritsee narsistin omakuvaa. On epätodennäköistä, että narsisti kykenisi arvostamaan ihmistä, joka on asioista eri mieltä, koska narsistin osaamisen ja tietämisen kyseenalaistaminen on jo sinänsä narsistia ärsyttävä asia.

Tästä huolimatta narsistit kykenevät tilapäisesti antamaan tunnustusta ja näennäistä arvostusta sellaiselle ihmiselle, jonka arvioivat itselleen hyödylliseksi. Kun tällainen ihminen ei enää ole hyödyksi narsistille, arvostus lakkaa. Samasta syystä on epätodennäköistä, että narsisti kykenisi aidosti ja vilpittömästi kohtelemaan ketään arvostavasti ja kunnioittaen. Jos tähän kykenee, tuskin on määriteltävissä aidoksi narsistiksi.

Haluan vielä korostaa, että edellä olevan kaltaiset yleistykset ja kärjistykset eivät tarkoita, että jokainen ihminen, jossa on narsistisia piirteitä, käyttäytyy juuri näin. Narsismi ei ole mikään PÄÄLLÄ/POIS PÄÄLTÄ -ominaisuus, vaan sitä on meissä vaihtelevia määriä. "Puhtaita" narsisteja on onneksi suhteellisen vähän.

Heikki Poroila