Onko mitään yhteyttä sanoilla ennättää ja ennätys?

Kysytty

Onko mitään yhteyttä sanoilla ennättää ja ennätys?

Vastaus

Vastattu

Suomen kielen sana ennätys liittyy ehtimistä tarkoittavaan verbiin ennättää ja tarkoittaa tulosta tai saavutusta.

Ennätys tarkoittaa lajissaan äärimmäistä, usein erityisesti tavoiteltua tulosta tai muuta, mitattavissa tai muutoin vertailtavissa olevaa arvoa. Ennätyksiä voidaan saavuttaa eri urheilulajeissa, mutta myös muunlaisessa toiminnassa (kuten tuotantoennätys) tai niitä voidaan rekisteröidä tapahtuvista ilmiöistä (kuten lämpöennätys).

Lähde: Nykysuomen sanakirja, 1967.

3 ääntä

Kommentit

Entä etymologiset sanakirjat? Nykänen ei kerro sanojen alkuperästä. Ja vuoden 1967 muuttamaton lisäpainos on tietysti identtinen alkuperäisen, 1950-luvun alkupuolella ilmestyneen kanssa.