Mitä tapahtui ruotsalaiselle Jesper Söderille, joka taisteli vapaaehtoisena kurdien YPG-joukoissa Isisiä vastaan Syyriassa?

Kysytty

Onko mitään tietoa, mitä tapahtui ruotsalaiselle Jesper Söderille, joka taisteli 24-vuotiaana vapaaehtoisena kurdien YPG-joukoissa ISIS.iä vastaan Syyriassa 2015 (?) ja kertoo kirjassaan perustaneensa Jesperhjälp - JesperHelp-organisaation, joka toimitti syyrialaisille avustustarvikkeita. Netissä vilahtaa viite siitä, että hän olisi ollut riksdagen-ehdokkaana, mutta muuten ei näytä löytyvän uutta tietoa.

Vastaus

Vastattu

Jesper Söder kertoo Expressen-iltapäivälehden haastattelussa syyskuussa 2021 palanneensa Ruotsiin ja siviilielämään vuoden 2017 loppupuolella. Hän on viime vuosina työskennellyt opettajana, henkilökohtaisena avustajana sekä metallinkierrätyksessä. Lisäksi Söder on luennoinut sotakokemuksistaan kertovasta kirjasta När världen tittade bort (Forum 2016). Aiemmin Ruotsin liberaalipuolueeseen kuulunut Söder pyrkii maltillisen kokoomuksen ehdokkaaksi vuoden 2022 valtiopäivävaaleihin.

Lähteet:

Expressen 10.9.2021: https://www.expressen.se/gt/jesper-overlevde-striderna--mot-is-nara-do-…