Onko mitä perunalajikkeita 1800-luvulta?

Kysytty

Onko mitä perunalajikkeita 1800-luvulta?

Vastaus

Vastattu

Ennen perunanjalostuksen alkamista viljeltyjä perunoita kutsutaan maatiaisperunoiksi. Monet suomalaiset maatiaiset ovat vanhoja lajikkeita muulta: "Vesijärvi" eli "Harbinger" on englannista ja "Manteli" eli "Early Rose" on jalostettu Amerikassa 1867. Suomessa syntyi myös paikallisia lajikkeita. Melkeimpä joka seudulla oli omat suosikkinsa, ja samalla perunalla saattoi olla useita nimiä.

Maatiaisperunat poikkeavat suuresti nykyisistä lajikkeista. Ne ovat usein heikkosatoisia, hankalasti kuorittavia epäsäännöllisen ja muhkuraisen muotonsa vuoksi sekä ovat taudeille alttiita. Maatiaisperunalle on tyypillistä vahva maku. Ne soveltuvat eri käyttötarkoituksiin.

Monia vanhoista perunoista on vaikea enää saada, eikä lajike aina ole se, miksi sitä nimitetään. Monia vanhoja kotimaisia ja ulkomaisia perunalajikkeita ja maatiaisperunoita on yhä kotitarveviljelyssä. Virallisesti vanhoja perunoita ei myydä siemenperunoina, mutta harrastajat voivat vaihtaa niitä keskenään.

Puikula on kaupallisesti merkittävä maatiaisperuna, jota on yleisesti saatavilla vähittäiskaupoissa. Luonnonvarakeskuksen MaatiaisTietoPankissa on listaus suomalaisista maatiaisperunalajikkeista.

Lähteet:

Paalo, Anne: Peruna (2007)
Luonnonvarakeskus, MaatiaisTietoPankki:
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Tietopaketit/Kasvigeenivar…