Onko missään laskettu paljonko säästöjä syntyisi mikäli tekoäly hoitaisi sotilaalliseen uhkaan varautumisen? Tällöin esimerkiksi sotilaallinen koulutus…

Kysytty

Onko missään laskettu paljonko säästöjä syntyisi mikäli tekoäly hoitaisi sotilaalliseen uhkaan varautumisen?
Tällöin esimerkiksi sotilaallinen koulutus voitaisiin jättää toimiupseereille, yhteistoimintaharjoitukset maailmalla jäisivät tarpeettomiksi sekä upseerikunta muilta osin vapautuisi mahdolliseen tuottavaan työhön!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekoälyn sotilaallisista sovellutuksista on kirjoitettu viime vuosina paljon. Tekoäly onkin puolustusvoimien tutkimusagendan 2015 mukaan yksi tärkeimmistä lähitulevaisuuden tutkimusteemoista. Tekoälysovelluksilla on toistaiseksi merkittäviä rajoitteita. Ei ole nähtävissä, että koneet kykenisivät lähitulevaisuudessa toimimaan autonomisesti. Tekoäly kykenee ratkaisemaan ihmistä paremmin ja nopeammin yksityiskohtaisesti määritellyt ongelmat. Tekoäly ei kykene yleistämään oppimaansa ja soveltamaan sitä toisenlaisessa tilanteessa. Keskipitkällä aikavälillä tekoäly kykenee suorittamaan rajattuja tehtäviä ilman ihmisen jatkuvaa ohjausta ja valvontaa.

Vuoteen 2035 mennessä kyetään ehkä kehittämään miehitettyjen ja miehittämättömien järjestelmien yhteisoperaatiokykyjä. Ihmisen roolina olisi tilannearvion muodostaminen ja päätöksenteko. Riskialttiissa tehtävissä, kuten tiedustelussa ja vastustajan vaikutuspiirissä operoimisessa toimisi kone. Myös kansainvälisen oikeuden periaatteet, asevalvontasopimukset ja humanitaarisoikeudelliset valtiosopimukset edellyttäisivät ihmistä jossakin päätöksenteon vaiheessa. Monipuolisista ja vaihtelevista tehtävistä itsenäisesti suoriutuva ns. vahva tekoäly voisi olla todellisuutta ehkä vuosisadan puolivälin jälkeen.

Lähteitä:

  • Jyrkönen, P. (2017). Uuden hävittäjän vaikutukset lentäjän osaamiseen. Yleisesikuntaupseerikurssi 58:n diplomityö. Maanpuolustuskorkeakoulu.
  • Kosola, J. (2018). Korvaako keinoäly ja kone ihmisen? Sotilasaikakauslehti : Upseeriliiton julkaisu, 93(4), pp. 62-66.
  • Kosola, J. (2017). Lyökö koneäly ihmisen. Sotilasaikakauslehti : Upseeriliiton julkaisu, 92(5), pp. 60-66.
  • Kosola, J. (2018). Tappajarobotit tulevat! Vai tulevatko? Sotilasaikakauslehti : Upseeriliiton julkaisu, 93(1), pp. 54-58.
  • Puolustusvoimien tutkimusagenda 2015
  • Voutilainen, J. (2019). Tekoäly muokkaa sodankuvaa. Sotilasaikakauslehti : Upseeriliiton julkaisu, 94(3), pp. 58-62.