Onko missään laskelmaa millaisia määriä vaarallisia kemikaaleja on eri rahdinkuljettajien varastoalueilla ja kuljetuskalustossa samanaikaisesti?

Kysytty

Onko missään laskelmaa millaisia määriä vaarallisia kemikaaleja on eri rahdinkuljettajien varastoalueilla ja kuljetuskalustossa samanaikaisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahoittelen, että vastaus on jäänyt roikkumaan pitkäksi aikaa. Täsmällistä vastausta kysymykseesi en löytänyt. Tilastotietoja vaarallisten kemikaalien kuljetuksesta kuitenkin on olemassa.

Traficomin sivulla on tutkimus, jossa selvitetään vaarallisten aineiden kuljetusta Suomen maanteillä vuonna 2017. Tutkimuksessa on käyty läpi kuljetusten eri vaiheita. Linkki tutkimukseen:
  https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficomin%20julkaisuja_4_2019_VaarallistenAineidenKuljetukset2017.pdf

Tilastokeskus kerää tilastoja myös vaarallisten aineiden kuljetuksesta kotimaan tieliikenteessä. Sivulta voi hakea taulukot eri vuosilta.  Vaarallisten aineiden kuljetukset kotimaan tieliikenteessä muuttujina Vaarallisten aineiden luokka, Vuosi ja Tiedot. PxWeb (stat.fi) . Jos linkki ei toimi, taulukkosivun voi hakea hakukoneella.

Tarkempia kysymyksiä voi lähettää turvallisuuskysymyksistä vastaavan viranomaisen Tukesin asiantuntijoilta