Onko missään arvioitu miten pohjoisella pallonpuoliskolla jäätiköiden sulamisesta muodostuva kylmän veden lisääntyvä virtaus vaikuttaa ilmastoon valuessaan…

Kysytty

Onko missään arvioitu miten pohjoisella pallonpuoliskolla jäätiköiden sulamisesta muodostuva kylmän veden lisääntyvä virtaus vaikuttaa ilmastoon valuessaan Färsaarten ohitse kohti golfvirtaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yle uutisoi (24.3.2015), että tutkimuksen mukaan Grönlannin sulaminen on hidastanut Golfvirtaa jopa viidenneksen. Tutkimus on julkaistu Nature climate change -tiedelehdessä. Pohjois-Euroopan ilmasto ei kuitenkaan tutkijoiden mukaan  olisi tästä viilentymässä, koska ilmaston lämpeneminen kumoaisi vaikutuksen. Uutinen on luettavissa alta. Uutisesta on myös linkki tutkimuksesta tehtyyn artikkeliin:

https://yle.fi/uutiset/3-7887015