Onko millään eurooppalaisella kielellä julkaistu teosta valokuvataiteilija Josef Sudekin kuvasarjasta A walk in the magic garden? Jos löytyy, miten voisin…

Kysytty

Onko millään eurooppalaisella kielellä julkaistu teosta valokuvataiteilija Josef Sudekin kuvasarjasta A walk in the magic garden? Jos löytyy, miten voisin saada sen lainaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En kyennyt löytämään sellaista julkaisua, joka varmuudella sisältäisi tämän valokuvasarjan Siesta (A walk in the magic garden). Suomalaisissa kirjastoissa on ylipäätään vähän Josef Sudekin valokuvateoksia. Amazonin sivuilta löytyy tusinan verran teoksia, mutta ei oikein ole helppoa keinoa saada selville, olisiko jossain niistä tämän sarjan kuvia. Näitä kuvia on kyllä jatkuvasti myynnissä huutokaupoissa, joten yksittäisiä kuvia löytyy helposti. Mutta kokonaisuutena sitä ei tunnu verkosta löytyvän, kuten ei myöskään tietoa siitä, mihin teoksen se voisi sisältyä. Tämä on toisaalta yleinen valokuvataiteen ongelma, yksittäisiä kuvia on lähes mahdoton bibliografisesti tavoittaa.

Suomalaisissa kirjastoissa on seuraavat Sudekin teokset: Turussa "Josef Sudek, poet of Prague" (1990) ja "Portraits" (2007), edellinen myös Tampereella. Varastokirjastossa Kuopiossa on "Josef Sudek : výběr fotografií z celoživotního díla" (1990), " Josef Sudek, poet of Prague : a photographer's life" ja "Josef Sudek : the commercial photography for Družstevní práce" (2003), joka löytyy myös Oulusta ja Porvoosta. HelMet-kokoelmassa on espanjankielinen teos " El silencio de las cosas : Josef Sudek : fotografias de los ãnos 1940-1970 de la coleccionde la Moravská galerie de Brno" (1998). Näitä voi tavoitella kaukolainaksi oman kirjaston kautta.

Heikki Poroila