Onko millä tahansa oppilaitoksella oikeus käyttää opintoviikko (ov)-nimitystä opintojen laajuutta kuvatessaan? Sain juuri kirjeen eräältä koululta, joka…

Kysytty

Onko millä tahansa oppilaitoksella oikeus käyttää opintoviikko (ov)-nimitystä opintojen laajuutta kuvatessaan? Sain juuri kirjeen eräältä koululta, joka mainosti jatkokurssia, joka on 5 ov mittainen!!! Se sai minut vihastumaan ja ärsyyntymään. Kenties suotta, mutta miten on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Web-Facta -tietosanakirjassa (WSOY) opintoviikko määritellään näin: "työpanos, jonka opiskelija tekee työskennellessään 40 tuntia viikossa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi mukaanlaskien myös opiskelijan itsekseen suorittama työ. Korkeakoulujen tutkintoihin johtavien koulutusohjelmien laajuus ilmoitetaan opintoviikkoina."

Opintoviikko mittayksikkönä kuuluu siis korkeakoulutasoiseen opetukseen, mutta näyttää siltä, ettei missään varsinaisesti lue, etteivätkö myös esim. opistot saisi sitä käyttää. Osassa määritelmiä ei mainitakaan lainkaan opetuksen tasoa. Esimerkiksi www.opintoluotsi.fi -sivuilta löytyy seuraava määritelmä: ”Opintojen laajuuden ja opintosuoritusten mittayksikkö. Yksi opintoviikko vastaa periaatteessa 40 tunnin työtä, mutta käytännössä suorittamiseen vaadittava työmäärä voi vaihdella paljonkin. Opintoviikko voi sisältää opetusta, itsenäistä opiskelua ja tenttiin tai kokeeseen valmistautumista.”