Onko mikään suomalainen sanoma- tai aikakausilehti painettu myrkyttömillä bioväreillä?

Kysytty

Onko mikään suomalainen sanoma- tai aikakausilehti painettu myrkyttömillä bioväreillä?

Vastaus

Vastattu

Sanoma- ja aikakauslehtien värit eivät ole myrkyllisiä.  Suomessa käytetyt painovärit ovat suurilta eurooppalaisilta väritehtailta peräisin ja ne on hyväksytty käytettäviksi joutsenmerkityissä painotuotteissa. Kollegamme Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi-palvelussa ovat selvittäneet asiaa. Kasviöljyä käytetään värien osana, mutta sen osuus on enimmillään vain 40 %. Painokone, paperi ja haluttu laatu sanelevat painovärin vaatimuksia, näin ollen kasviöljypohjaisten värien kanssa ei välttämättä ole mahdollista toimia. Rainaoffset painatuksessa nousee ongelmalliseksi kasviöljyjen kuivatus, sillä kuivuminen edellyttää korkeaa lämpötilaa verrattuna perinteisiin mineraalipohjaisiin väreihin, jotka asettuvat paperille.

http://www.kysy.fi/kysymys/mista-painomuste-on-tehty-ja-mita-se-sisaltaa