Otsikko
Onko Martti Jukka Simola, s. 5.1.1902 Orivedellä, käytti usein Jukka-nimeä, käynyt Helsingin kirkkomusiikkiopiston? Hän kirjoittaa syksyllä 1924 opiskelevansa…

Kysytty

Onko Martti Jukka Simola, s. 5.1.1902 Orivedellä, käytti usein Jukka-nimeä, käynyt Helsingin kirkkomusiikkiopiston? Hän kirjoittaa syksyllä 1924 opiskelevansa siellä.
Kauankohan opiskelu kanttoriksi kesti tuolloin 1920-luvulla.
Tarvittiinko pätevöitymiseen opisto-opiskelun lisäksi jotain muuta?
Löysin netistä Armas Maasalon toimittaman ko. oppilaitoksen historiikin, mutta en onnistu tavoittamaan sitä kuin matkustamalla Helsinkiin.
Odotan siis kiitollisena apuasi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kirkkomusiikkiopisto 1882-1932 -kirjan mukaan kukaan Simola-niminen henkilö ei ole valmistunut kanttoriksi 1920-1931 välisenä aikana. Kirjan mukaan 1920-luvun 3-vuotinen kurssi muutettiin vuonna 1923 4-vuotiseksi. Samalla Helsingin Lukkari-urkurikoulun nimi muutettiin Helsingin kirkkomusiikkiopistoksi.

Kirjasta ei nopeasti selaamalla löydy tetoa muista vaadittavista opinnoista. Kyseisen Helsinki-kokoelmaan kuuluvan kirjan voi pyytää kaukolainaksi oman kunnan kirjastoon.