Otsikko
Onko mahdollista lahjoittaa kirjastolle kirjoja? Minulla olisi uusia kirjoja (n.10), joilla ei itselleni ole käyttöä. Ajattelin, että kirjasto voisi olla…

Kysytty

Hei!
Onko mahdollista lahjoittaa kirjastolle kirjoja?
Minulla olisi uusia kirjoja (n.10), joilla ei itselleni ole käyttöä. Ajattelin, että kirjasto voisi olla niistä kiinnostunut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot ottavat kyllä vastaan lahjoituksia, joista voisi olla iloa muille kirjaston käyttäjille. Monen uudenkin kirjan kohdalla on kuitenkin sellainen tilanne, ettei lisäkappaleita varsinaisesti tarvita, vaan kirjaston jo hankkimat riittävät. Tällöin lahjoitukselle ei välttämättä löydy hyötykäyttöä, vaan kirjat laitetaan esimerkiksi poistomyynnin yhteydessä myyntiin.

Erityisesti pääkaupunkiseudulla neljän kaupungin yhteiset hankintamäärät ovat yleensä riittäviä, ellei puhuta kaikkein halutuimmista uutuuksista, joita joutuu kyllä jonottamaankin.

Kun kyse on noinkin pienestä määrästä (10 kpl), lienee yksinkertaisinta käydä omassa lähikirjastossa ja tarjota kirjapinoa siellä kirjaston asiantuntijoiden arvioitavaksi ja kokoelmaan harkittavaksi. Siinä yhteydessä on syytä tuoda selkeästi ilmi, että kyseessä on lahjoitus, ei myynti.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto