Otsikko
Onko mahdollista, että Suomessa on joskus annettu orvoille lapsille sukunimeksi Valtio? Luin asiasta mielestäni jostain artikkelin, mutta nyt en löydä sitä…

Kysytty

Hei!
Onko mahdollista, että Suomessa on joskus annettu orvoille lapsille sukunimeksi Valtio? Luin asiasta mielestäni jostain artikkelin, mutta nyt en löydä sitä enää ja olen alkanut epäillä itseäni.

Haluaisin kuulla tästä Valtio-sukunimestä lisää. Kiitos jo etukäteen! :)

Vastaus

Vastattu

1920-luvulla sukunimen Valtio saaneesta löytölapsesta kerrotaan Apu-lehdessä 13/2015 ilmestyneessä Hannu Koskelan artikkelissa Ihmeellinen on elämä (verkkoversio nimellä Raiteille hylätty vauva).

Koskela kirjoittaa lapsen saamasta sukunimestä hieman tulkinnanvaraisesti: "Löytölapsi  sai  hätäkasteen ja lain määräämän sukunimen Valtio." Tätä ei tule tulkita niin, että laki olisi määrännyt antamaan nimeksi juuri "Valtio". Vuoden 1920 sukunimilaki määräsi, että jokaisella tuli olla sukunimi. Sille, jolla ei ollut sukunimeä, papin piti kirkonkirjaan merkitä sukunimeksi "sen talon, torpan tai muun asumuksen nimi, jota hän hallitsee, tahi se sukunimeä vastaava nimi, jolla hänet muuten paikkakunnalla tunnetaan -- taikka, milloin näitä periaatteita ei voida sovelluttaa, nimi, jonka pappi katsoo soveliaaksi". Raiteille hylätyn Lahja Orvokin kastanut pappi lienee siis katsonut Valtion pienokaiselle soveliaaksi nimeksi. Mikään vakiintunut käytäntö tämä tuskin on ollut: Digi- ja väestötietoviraston nimipalvelun sukunimihaun mukaan Valtio on niin harvinainen nimi, ettei palvelu kerro yksiselitteisesti, kuinka monella henkilöllä nimi on tai on ollut käytössä. Nimen kantajia (nykyisiä tai entisiä) on joka tapauksessa vain muutama. Paljon tämän enempää kerrottavaa siitä ei valitettavasti ole.