Otsikko
Onko mahdollisesti olemassa sääntöä tai määräystä kuinka suuri osa television lähetystunnista on oltava varsinaista ohjelmaa? Nykyään kaupallisilla kanavilla…

Kysytty

Onko mahdollisesti olemassa sääntöä tai määräystä kuinka suuri osa television lähetystunnista on oltava varsinaista ohjelmaa?
Nykyään kaupallisilla kanavilla on mainosten lisäksi todella paljon kanavan ohjelmaesittelyä. Kovin ärsyttävää.

Vastaus

Vastattu

Televisiotoimintaa Suomessa ohjaa Laki sähköisen viestinnän palveluista. Sen mukaan ohjelmistotoimilupa yleisen edun televisiotoimintaan on myönnettävä, jos:

1) hakija on suorittanut 285 §:ssä säädetyn hakemusmaksun;

2) lähetykset ovat vapaasti vastaanotettavissa;

3) lähetyksiä voi vastaanottaa valtakunnallisesti lukuun ottamatta Ahvenanmaan maakuntaa;

4) lähetykset sisältävät päivittäin suomen- tai ruotsinkielisiä ohjelmia;

5) lähetykset sisältävät päivittäin uutisia ja ajankohtaisohjelmia;

6) lähetyksiin sisältyy 211 §:ssä tarkoitetut ääni- ja tekstityspalvelut; ja

7) hakija on toimittanut riittävän selvityksen ohjelmiston jakelun järjestämisestä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ohjeistaa, että mainosten ja teleostoslähetysten osuus yhtä tasatuntien välistä tuntia kohti ei saa olla yli 12 minuuttia, lukuun ottamatta kanavia, joilla lähetetään pelkästään teleostoslähetyksiä. Viestintäviraston tulkinnan mukaan mainosaikaan ei lasketa televisiotoiminnan harjoittajan oman toiminnan edistämistä, jota ovat esimerkiksi ohjelmien ennakkomainokset (trailerit), televisiotoiminnan harjoittajan internetsivujen ja teksti-tv:n mainostaminen sekä omien kanavien mainostaminen.

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Mainonnan-kestoa-ja-sijoittelua-koskeva-ohje.pdf

Eli kaupallisille mainoksille ohjelmien välissä ja sisällä on säädetty aikarajoitteet. Televisiotoiminnan oman toiminnan edistämiseen liittyvälle esittelyille ja mainonnalle ei ole aikarajoituksia.

Lisätietoa: Traficom - TV- ja radio-asiat