Onko lintujen laulun pohjalta tehty nuotistoja?

Kysytty

Onko lintujen laulun pohjalta tehty nuotistoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lintujen laulua tai ääniä on yritetty kuvata kirjaimin ja myös nuotein. Opettaja ja lintuharrastaja Jussi Sepän (1885-1951) ”Lintujen äänet” kuuluu luontokirjallisuuden klassikoihin. Siinä hän esittelee lintujen laulutapoja nuotein, kirjaimin ja kuvioin. Kirjan ensimmäisen painoksen ilmestyessä 1922 ei ollut vielä saatavilla lintuäänitteitä, joten eri lajien laulut oli opeteltava sanallisista kuvauksista ja nuotinnoksista.

Myös kielitieteilijä Ivar Hortling (1876-1946) oli kiinnostunut linnuista ja lintujen äänistä. Hän oli musikaalinen ja käytti lintujen äänten kuvaamiseen nuottiviivastoa ja omia merkintätapojaan.

Eläintieteilijä Olavi Sotavalta (1918-1991), jolla oli absoluuttinen sävelkorva ja joka myös sävelsi, nuotinsi satakielen laulua.

Säveltäjistä ranskalainen Olivier Messiaen (1908-1992) on kuuluisa lintuaiheisista sävellyksistään. Hän oli harrastajaornitologi ja nuotinsi lintujen ääniä. Näitä hän käytti esimerkiksi järkälemäisessä pianoteoksessaan ”Catalogue d’oiseaux” (”Lintuluettelo”).

Lähteitä:

Karlsson, Alice: Mitä linnulla mielessä? : laulu, nokan kalistelu ja kelon koputtelu ovat viestintää lintujen tapaan (Suomen luonto 2014 : 4, s. 16-24)

Seppä, Jussi: Lintujen äänet : taskukirja lintujen lajin määräämiseksi laulusta ja kutsuäänistä (WSOY, 1922; kuvitettu, nuotteja)

Soikkeli, Martti: Ivar Hortling : suomalaisen ornitologian uranuurtaja (Luonnon tutkija 2009 : 3, s. 94-102)

Sotavalta, Olavi: Satakieltä (Luscinia luscinia) kuuntelemassa (Luonnon tutkija 1948 : 1, s. 22-23)

The Messiaen companion (edited by Peter Hill; Faber and Faber, 1995)

Nummelin, Matti: Luonto nuoteiksi

(https://www.ötökkäakatemia.fi/yleista/luonto-nuoteiksi/)

Pyykkö, Minna: Legendaariset lintututkijat. Jakso 8: Ivar Hortling

(https://areena.yle.fi/audio/1-50782672)