Otsikko
Onko limaskaa tai pikkulimaskaa kasvatettu ihmisravinnoksi?

Kysytty

Onko limaskaa tai pikkulimaskaa kasvatettu ihmisravinnoksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luonnonvarakeskus Luken sivuilla kerrotaan, että luonnonvaraisina lammikoissa kasvavista, vehkakasveihin kuuluvista limaskoista ainakin pikkulimaskat  ovat ravinteikkaita kasveja, jotka sopisivat hyvin myös ihmisravinnoksi. Niiden maku muistuttaa lehtisalaattia.

https://www.luke.fi/uutinen/pikkulimaskan-viljely-on-kiertotaloutta-par…

Elintarvikealan asiantuntijayritys Makeryn sivuilla kerrotaan, että limaskoja kerätään ja käytetään ravinnoksi esimerkiksi Myanmarissa, Vietnamissa, Laosissa, Thaimassa ja Kambodzhassa.

Myös länsimaat ovat kiinnostumassa limaskojen kaupallisesta viljelystä. Esimerkiksi Alankomaissa, Yhdysvalloissa ja Israelissa on kehitetty limaskoja hyödyntäviä tuotteita. Lisää tietoa Makery oy:n sivuilta:

https://makery.fi/limaska-ja-merileva/

3 ääntä

Kommentit

Ainakin akvaarioliikkeistä saatava pikkulimaska kasvaa mainiosti pienellä kasvivalolla, akvaarioilmastuspumpulla ja vähäisellä melassipohjaisella luomulannotteella.