Otsikko
Onko laissa lueteltu, millaisia kieltoja (esim. lähestymiskielto tai eläintenpitokielto) ihmiselle voidaan oikeudessa määrätä.

Kysytty

Onko laissa lueteltu, millaisia kieltoja (esim. lähestymiskielto tai eläintenpitokielto) ihmiselle voidaan oikeudessa määrätä.

Vastaus

Vastattu

Hei,

mitään erikseen koottua luetteloa erilaisista kielloista ei lainsäädännöstä löydy. Rikoslaki (19.12.1889/39) kuitenkin asettaa useita kieltoja, joten ne voi poimia voimassa olevasta laista:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Kun lukee rikoslakia, huomaa, että seuraavia kieltoja voidaan asettaa rangaistukseksi tai niiden rikkominen voidaan tehdä rangaistuksenalaiseksi:

Lähestymiskielto

Eläintenpitokielto

Poistumiskielto (armeija, sotaväki)

Maksukielto (viranomainen voi rajoittaa tietyissä tilanteissa omaisuuden käyttöä esimerkiksi konkurssitilanteessa)

Maahantulokielto

Toimenpidekielto (esimerkiksi ympäristön suojelemiseksi)

Haltuunottokielto (esimerkiksi luonnonvaraisen eläimen)

Vaarantamiskielto (esimerkiksi suojeltua rakennusta ei saa vaarantaa)

Metsästyskielto (esimerkiksi rauhoitusaika)

Pyyntikielto (esimerkiksi alamittaisen kalan pyydystäminen)