Onko Lahden pääkirjastossa mitään kirjoja Che Guevarasta, esim hänen elämäntarinaansa? Tarvitsen sitä kouluesitelmään. Ja onko Che Guevarasta tehtyä laulua…

Kysytty

Onko Lahden pääkirjastossa mitään kirjoja Che Guevarasta, esim hänen elämäntarinaansa? Tarvitsen sitä kouluesitelmään. Ja onko Che Guevarasta tehtyä laulua kirjastossa? Espanjaksi laulun nimi on Hasta siempre comandante.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahden kaupunginkirjastossa on John Lee Andersonin kirjoittama laaja Che Guevaran elämäkerta nimeltä Che (ilmestynyt 1998). Lisäksi kirjastossa on Sergio Sinayn ja Miguel Angel Scennan sarjakuvamuotoinen elämäkerta Che Guevara vasta-alkaville ja edistyneille (2002). Suomen Kuvalehdessä on vuonna 1997 julkaistu melko pitkä artikkeli Che Guevaran elämästä ja toiminnasta (Suomen Kuvalehti 1997, n:o 31, s. 20-27). Kirjaston varastossa on myös Ricardo Rojon kirja Ystäväni Che (1970).

Che Guevara kertoo nuorena tekemistään matkoista Etelä-Amerikassa kirjoissa Moottoripyöräpäiväkirja (1997) ja Tien päällä taas: päiväkirja toiselta matkalta Latinalaisessa Amerikassa (2003). Che Guevaran omaa tekstiä on myös kirja nimeltä Vallankumoussota Kuubassa (1975).

Che Guevara esiintyy henkilöhahmona joissakin romaaneissa, esim. Nina Banerjee-Louhijan kirjassa Kuin varjo kuvastimessa (2001) ja Ana Menendezin kirjassa Rakas Che (2005).

Kuuluisasta Che Guevaran valokuvasta kerrotaan seuraavissa lehtiartikkeleissa: Kamera 2008, n:o 6-7, s. 26 ja Suomen Kuvalehti 2004, n:o 29, s.32-37.

Internetistä löytyy tietenkin kaikenlaista tietoa Che Guevarasta. Esim. Wikipediassa olevan Che Guevara -artikkelin lopussa on linkkejä Guevaraa käsitteleviin sivustoihin. Wikipediassa viitataan myös kirjaan nimeltä Kommunismin musta kirja, jossa on pari sivua Che Guevaran toiminnasta.

Che Guevarasta tehty laulu on suomeksi ainakin Agit Propin levyllä 1970-1977 ja levyllä En valinnut asiaa: valikoima taistolaislauluja. Laulun suomenkieliset sanat löytyvät myös kirjasta Agitprop laulukirja. Espanjaksi kappale löytyy esim. Calchakis-yhtyeen cd-levyltä Sur les ailes du condor.