Onko lääkäri velvollinen kertomaan potilaalle jos määrätty lääke on erityiskorvattava? Vai pitääkö potilaan selvittää tämä itse? Olen joskus lukenut tästä,…

Kysytty

Onko lääkäri velvollinen kertomaan potilaalle jos määrätty lääke on erityiskorvattava? Vai pitääkö potilaan selvittää tämä itse?
Olen joskus lukenut tästä, mutta nyt en löydä mustaa valkoisella mistään.

Vastaus

Vastattu

Lääkäriliiton sivustolta löytyy artikkeli potilaan juridisista oikeuksista ja lääkärin velvollisuuksista.

"Potilaslain mukaan jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus hänen terveydentilansa edellyttämään hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon, terveydenhuollon resurssien puitteissa. Lääkärillä on velvollisuus hoitaa potilasta soveltaen hyväksyttyjä ja kokemusperäisiä perusteltuja menettelytapoja koulutuksensa mukaisesti, jota hänen on pyrittävä jatkuvasti täydentämään."

"Lääkärin potilaan hoitoa ja tutkimuksia koskevien ratkaisujen tulee olla eettisesti hyväksyttäviä ja lääketieteellisesti perusteltuja. Lääkäri on velvollinen ammattitoiminnassaan soveltamaan yleisesti hyväksyttyjä ja kokemusperäisiä perusteltuja menettelytapoja koulutuksensa mukaisesti, jota hänen on pyrittävä jatkuvasti täydentämään. (Ks. Tieteellinen näyttö ja hoitopäätökset)"

"Potilaalla on lain mukaan oikeus saada selvitys terveydentilastaan, hoidon merkityksestä sekä eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista. Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on oma-aloitteinen selvityksenantovelvollisuus, ellei potilas ole kieltäytynyt vastaanottamasta tietoa."

https://www.laakariliitto.fi/laakarinetiikka/potilas-laakarisuhde/potil…

Artikkelin perusteella voisi olettaa, että lääkärillä olisi velvollisuus kertoa myös lääkkeiden erityiskorvattavuudesta.