4.11.2013

Hei. Onko Kotka-Hamina-Pyhtää alueella mahdollisuutta kaitafilmien digitointiin, joissakin kirjastoissa käsittääkseni on?

5.11.2013
5.11.2013

Kaitafilmien digitointi on teknisesti sen verran vaativaa puuhaa, ettei palvelua taida olla vielä missään kirjastossa tarjolla (tämä tieto on toivottavasti piankin väärä). Kuluttajatasoiset kompaktilaitteet maksavat vähintään muutaman tuhannen euron verran, joten mahdotonta tällaisen hankkiminen ei isompaan kirjastoon välttämättä ole.

Kaitafilmejä digitoidaan kahdella päätekniikalla. Se parempi perustuu jokaisen filmin ruudun kuvaamiseen, jolloin lopputuloksena on mahdollisimman hyvälaatuinen digitaalinen versio. Työ on kuitenkin erittäin hidasta ja kaupallisesti ostettuna myös kallista.

Toinen tekniikka perustuu siihen, että filmi heijastetaan valkokankaalle ja kuvataan siitä digitaalisella videokameralla. Nämä kuluttajalaitteet perustuvat tähän ideaan, mutta teknisin ratkaisuin iso valkokangas on korvattu peileillä ja projektin lähellä olevalla "kaappauslaitteistolla".

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto