Onko koskaan merivoimien aluksia siirretty merivartioston käyttöön, eli voitaisiinko yksi merivoimien tilaamista neljästä ylisuuresta korvetista varustella…

Kysytty

Onko koskaan merivoimien aluksia siirretty merivartioston käyttöön, eli voitaisiinko yksi merivoimien tilaamista neljästä ylisuuresta korvetista varustella merivartioston ulkovartiolaivaksi (esimerkiksi viimeisenä valmistuva)?

Vastaus

Vastattu

Merivoimilla on käynnissä Laivue 2020 -hanke, jossa korvataan merivoimien seitsemän poistuvaa alusta neljällä modernilla korvetilla. Alusten rakentamisen odotetaan käynnistyvän 2022. Rajavartiolaitoksella on vuorostaan käynnissä Vartiolaiva 2025 -hanke, jossa suunnitellaan kolmen vanhentuneen vartiolaivan korvaamista kahdella uudella monitoimialuksella. Alusten ominaisuuksia koskeva vaatimusmäärittely on käynnissä.

Historiasta löysin muutamia tapauksia, joissa merivoimien aluksia on siirretty Rajavartiolaitokselle tai sen edeltäjille. 1930-luvun alussa merivoimat lainasi toimintaansa aloittavalle merivartiolaitokselle neljä vanhaa raivaajaa. Sotien jälkeen merivoimat luovutti lakkautetulta Suojeluskuntajärjestöltä saamastaan kalustosta kolme suojeluskuntapurtta merivartiolaitokselle. Sittemmin Viroon lahjoitettu, 1964 valmistunut vartiolaiva Viima oli merivoimille rakennettujen Ruissalo-luokan vartioveneiden sisaralus, tosin merkittävästi parannettu ja kehitetty versio.

Puolustusvoimien lakisääteiset tehtävät eroavat Rajavartiolaitoksen tehtävistä, joten tulevien alusten käyttötarpeet ja vaatimusmäärittelyt ovat erilaisia. Puolustusvalmiuden vaatiessa rajajoukot tai niiden osia voidaan tasavallan presidentin asetuksella liittää puolustusvoimiin. Vartiolaiva 2025 -hankkeen vaatimusmäärittelyjen ollessa kesken kysymyksen toiseen osaan lienee mahdotonta vielä ottaa kantaa.

Taustoittavaa tietoa: