Onko kosher ja halal tuotteet kehitetty aikoinaan vain turvaamaan oman yhteisön ruokatuottajatoimijoiden talous minimoiden ulkoinen kilpailu?

Kysytty

Onko kosher ja halal tuotteet kehitetty aikoinaan vain turvaamaan oman yhteisön ruokatuottajatoimijoiden talous minimoiden ulkoinen kilpaailu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä kosher-  että halal -ruokamääräyksillä on uskonnollinen peruste. Halal- määräykset löytyvät Koraanista, kosher-säännöt puolestaan Vanhasta Testamentista (Mooseksen.3. kirrja).

https://www.valio.fi/ruokavaliot/uskonn k-ja-ruokavalio/

https://raamattu.fi/raamattu/KR92/LEV.11/3.-Mooseksen-kirja-11

3 ääntä

Kommentit

Uskonnollisillekin säännöille on toki yritetty löytää selitystä. Muistelen että eräässä vaiheessa nousi esiin väite, että sianliha julistettiin saastaiseksi, koska se pilaantuu herkemmin kuin naudanliha ja voi aiheuttaa vaarallisen ruokamyrkytyksen, varsinkin lämpimissä maissa. Tälle väitteelle ei kuitenkaan lopulta löydetty historiatieteellistä näyttöä. Näin muistelen käyneen, en ole varma.

Toinen yritys selittää sian välttämistä on ekologinen, eli lähi-idässä siankasvatus olisi vaarantanut ekosysteemejä ja siksi se kiellettiin. Tämäkin on jäänyt teoriaksi. Uskonnollisissa teksteissä sika mainitaan likaisena koska se syö jätteitä. Tätä on vaikea perustella muuten kuin uskonnollisesti.