Onko kirjaston listoilla Lambda Literaryn palkitsemia/ehdolla olleita kirjoja ja miten ne löytäisi? Englanniksi tai suomeksi.

Kysytty

Onko kirjaston listoilla Lambda Literaryn palkitsemia/ehdolla olleita kirjoja ja miten ne löytäisi? Englanniksi tai suomeksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taitaa olla niin, että kirjastojen kokoelmista Lambda Literary -palkintoon ehdolla olleita tai palkittuja kirjoja löydät parhaiten hakemalla joko kunkin teoksen tai tekijän nimellä. Kirjoista ei nimittäin välttämättä tallenneta tietoja siitä, ovatko ne palkittuja tai olleet ehdokkaina kirjallisuuspalkinnoille. Helmet-kirjastoista voit toki etsiä Finlandia-palkittuja (hakusanalla Finlandia-palkinto), mutta haku sanoilla ’lambda literary’ ei minulla tuottanut yhtään tulosta.

Minun on siis vain kehotettava sinua verryttelemään sormesi ja istumalihaksesi – ja käymään tietokoneen äärelle pitäen silmien ulottuvilla listaa kirjoista, joita haluaisit etsiä. Kaikkien kirjastojen tietokannoista löydät teoksen englanninkielisellä nimellä sekä alkuteokset että suomennokset, jos sellaisia on. Halutessasi voit rajata kieleksi englannin tai suomen.

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmatietokanta on sinulle varmaankin jo tuttu. Pääset sinne tästä: http://www.helmet.fi/.

Tutustuin Lambda Literary Awardin kirjalistoihin palkinnon myöntävän säätiön kotisivuilla http://www.lambdaliterary.org/. Kokeilin hakea Helmetistä finaaliin päässeitä teoksia sarjoissa Sci-Fi/Fantasy/Horror sekä Gay (Men’s) Fiction, vuodesta 2004 tämän vuoden ehdokkaisiin. Tulos jäi varsin laihaksi, pääkaupunkiseudulta löytyivät vain seuraavat:

Grimsley, Jim: The Ordinary
Butler, Octavia: Fledgling
Bear, Elizabeth: Carnival
Moriarty, Chris: Spin Control
Toibin, Colm: The Master
Hollinghurst, Alan: The Line of Beauty
Hamburger, Aaron: Faith for Beginners

Jos haluat laajentaa etsintääsi ympäri Suomenmaan, sinun kannattaa kokeilla Kirjastot.fi -sivuilta löytyvää Frank-monihakua: http://monihaku.kirjastot.fi/. Valitsemalla hakuryhmäksi esimerkiksi ”Kunnan- ja kaupunginkirjastot” voit näppärästi hakea tiettyä kirjaa yhdellä ja samalla kertaa kaikista Suomen yleisistä kirjastoista. Vastaavasti hakuryhmä ”Yliopistokirjastot” kohdistaa haun tieteellisten kirjastojen kokoelmiin, joista luultavasti parhaiten voisit löytää tietokirjallisuuden sarjoissa menestyneitä teoksia. Toisinaan yliopistoista voi onnistua kaivamaan hyvin esiin myös kaunokirjallisuutta. Kirjastot.fi -palvelun etusivulla majailevat myös linkit Fennicaan (kansallisbibliografiaan) sekä yliopistokirjastojen yhteistietokantaan Linneaan. Edellisestä kokoelmatietokannasta on sinulle iloa ainakin silloin, jos haluat tarkistaa, onko jotain tiettyä teosta suomennettu. Helsingin yliopiston kirjaston aarteisiin voit tutustua Helkassa: https://helka.linneanet.fi/.

Kirjastot.fi -sivuilta voit muuten avata virtuaalisia ovia ulkomaisiinkin kirjastoihin, mikäli tarvitsemiasi teoksia ei löydykään meiltä Suomesta: Etusivu > Kirjastot > Ulkomaiset kirjastot. Saadaksesi kaukolainoja kotimaasta tai ulkomailta sinun pitäisi sitten kipittää lähikirjastoosi.