Onko kirjastojen kotiseutuarkiston ylläpitämisvelvollisuus määritelty laissa tai jossakin muualla? Mitä kotiseutuarkistoon katsotaan kuuluvaksi?

Kysytty

Onko kirjastojen kotiseutuarkiston ylläpitämisvelvollisuus määritelty laissa tai jossakin muualla? Mitä kotiseutuarkistoon katsotaan kuuluvaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotriseutuarkiston ylläpito ja järjestäminen ei kuulu kirjaston tehtäviin.
Kotiseutuarkisto on yksityisluontoinen arkisto.
Arkistolaissa on säädety valtionarkistosta ja maakunta-arkistosta.
Katso
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19821012?search%5Btype%5D=pi…
Yksityisluontoinen arkisto voi saada valtion avustusta, josta lisää
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1974/19740998?search%5Btype%5D=pi…
Yleistietoa arkistoista löytyy esim
http://www.internetix.fi/opinnot/opintojaksot/0viestinta/informaatiotut…
Kokkolan kotiseutumuseo on kirjannut kotiseutuarkiston tehtävät näin:
Kotiseutuarkiston tehtävät

Kotiseutuarkiston päätehtävänä on ottaa vastaan, järjestää, säilyttää ja asettaa saataville yksityisluonteista paikallista arkistomateriaalia arkistonhoitoa koskevien ohjeiden mukaan. Kotiseutuarkistoon kuuluvat mm. paikalliset yhdistysten, seurojen, kansanliikkeiden, osuuskuntien, liikelaitosten, perheiden, sukujen, talojen ja yksityishenkilöiden arkistot. Kotiseutuarkistoon kuuluvat paperimuotoisten asiakirjojen ohella mm. valokuvat, kartat, piirustukset, filmit, ääninauhat, videokasetit, ATK-aineistot, käsikirjoitukset ja edellä mainittujen jäljennökset ja kopiot, painotuotteiden arkistokappaleet sekä muut paikallisen perinteen tallentamiseen liittyvät dokumentit. Erityisen tärkeitä ovat asiakirjat, jotka kertovat organisaation kehitysvaiheista, periaatteista, menettelytavoista ja toiminnasta. Sen sijaan valtiolliset, kunnalliset ja kirkolliset asiakirjat eivät kuulu kotiseutuarkistoon. Arkistoon ei myöskään talleteta esineitä, tilapäistä merkitystä omaavia tiedusteluja ja ilmoituksia, tarjouksia tavanomaisista kulutustavaroista, tilauksia ja läheteluetteloita, kaksoiskappaleita, kiertokirjeitä eikä yli 10 vuotta vanhoja tilitositteita.
Yllämainittu löytyy
http://www.kokkola.fi/museo/kotiseutuarkisto.html