Otsikko
Onko Katerina Ivanovnalla yhteys Dostojevskin Rikoksessa ja rangaistuksessa sekä Karamazovin veljeksissä? Molemmissa kirjoissa henkilö on korkea-arvoisen…

Kysytty

Onko Katerina Ivanovnalla yhteys Dostojevskin Rikoksessa ja rangaistuksessa sekä Karamazovin veljeksissä? Molemmissa kirjoissa henkilö on korkea-arvoisen sotilaan tytär ja hulttiomiehen vaimo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hans Otmanin kirjassa Dostojevski ja todellisuus (WSOY 1987) kerrotaan (s. 44-): ” Dostojevski avioitui 1857 leskirouva Marja Dimitrijevna Isajevin kanssa. Tämä onneton avioliitto päättyi huhtikuussa 1864 Marjan menehtyessä Moskovassa keuhkotautiin... Maria Isajevaa on pidetty Rikoksen ja rangaistuksen Katerina Ivanovnan esikuvana sekä ulkonäöltään, temperamentiltaan että tavassa, jolla hän jättää maallisen elämän”.
Kirjassa (s. 53) on myös kohta: ”Seuraavana vuonna Dostojevski matkusti ulkomaille rakastajattarensa, 22-vuotiaan Apollonaria Suslovan kanssa, joka Dostojevskin romaanissa Pelurit esiintyy Polinan hahmossa. Horst Bienekin mukaan (Dostojewski für alle, München 1981) Apollinarian piirteitä on siirtynyt myöskin Dunjaan, Aglajaan ja Natasia Filippovnaan romaanissa Idiootti, Riivaajien Lizaan, Karamazovin veljesten Katerinaan ja muutamiin muihinkin naishahmoihin.”

Othmanin teoksessa on myös luku "Nimisymboliikkaa" (s. 205-). Siinä mainititaan, että : "Dostojevskilla oli kirjastossaan mm. kalenteri, jossa lueteltiin kreikankieliset nimet venäjänkielisinä käännöksinä. Kalenterin mukaan Katerina Ivanovna Marmeladovan nimi merkitsee "puhdasta".
Tämän tarkempaa tietoa en onnistunut lähteistäni löytämään.