Otsikko
Onko kasvi rantamatara myrkyllinen? Ja voiko sitä syödä tai käyttää kakun koristeena?

Kysytty

Onko kasvi rantamatara myrkyllinen? Ja voiko sitä syödä tai käyttää kakun koristeena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rantamatarasta tai muista mataroista ei löydy tietoa Myrkytystietokeskuksen hausta osoitteesta Myrkytystietokeskus | HUS. Jättäisin sen syömättä, sillä sitä ei suositella syötäväksi yhdessäkään lukemassani villivihanneksia käsittelevässä opuksessa. Yleisesti ottaen kannattaa syödä vain kasveja, joiden myrkyttömyydestä on aivan varma ja jotka tunnistaa varmasti.

Soitin vielä myrkytystietokeskukseen, eivätkä hekään löytäneet kasvista mitään tietoa. Myös ammattilaisen neuvo oli "En kokeilisi ensimmäisenä. Vaikka kasvi ei olisi myrkyllisen, se voi aiheuttaa vatsavaivoja tai allergiaoireita"

Tuoksumatarasta Luontoportti sivustolla on jonkin verran tietoa myös ravintokasvina. (Kasvi on kuitenkin eri kuin Rantamatara.) "Tuoreena tuoksumatara tuoksuu vain heikosti, vasta kuivahtaneeseen yrttiin tulee sille tyypillinen voimakas kumariinin tuoksu. Tuoksumataraa on käytetty mitä mielikuvituksellisimmissa kohteissa, niin liinavaatekaappien hajusteena kuin juomien mausteenakin. Keski-Euroopassa suositut Maitrank- ja Maiwein-nimiset juomat ovat tuoksumataralla maustettuja viinejä. Tämänkin yrttijuoman kohdalla kannattaa pitäytyä kohtuudessa, sillä juoman kumariinipitoisuus saattaa aiheuttaa kaamean kankkusen. Ennen nykyaikaisia nikotiinivalmisteita tupakanpolton lopettajat polttivat tuoksumatarasta, leskenlehdestä ja mintusta tehtyä korviketta helpottaakseen oloaan." Linkki Luontoporttiin