Onko kärpäsellä pesä mihin ne palaavat aina, vai vaeltelevatko ne päättömästi paikasta toiseen? Ovatko kärpäset erakkoja, miten kärpäset lisääntyvät ja…

Kysytty

Onko kärpäsellä pesä mihin ne palaavat aina, vai vaeltelevatko ne päättömästi paikasta toiseen? Ovatko kärpäset erakkoja, miten kärpäset lisääntyvät ja pitävätkö ne huolta jälkeläisistä vai jättävätkö vain omilleen?

Vastaus

Vastattu

Huonekärpäsellä ei ole varsinaista kotia eikä reviiriä, sillä ei ole tarvetta palata samaan paikkaan, jos sen vaikkapa vie uuteen ympäristöön. Sen koti voi olla siis kaikkialla. Kärpäsiä on kuitenkin monenlaisia, joillakin raato- ja rapakärpäsillä on selkeitä reviirejä, joita ne puolustavat ”koteinaan”.
Lähde: Laaksonen, Juha: Öinen kiitäjä ja muita ötököitä.   Sivulla 19: Missä on kärpäsen koti?

Kärpäsnaaraat laskevat valtavasti munia, jotka kuoriutuvat noin vuorokauden kuluttua ja noin kahden viikon sisään kärpäset ovat kehittyneet aikuisiksi. Ilmeisesti itsekseen, ilman hoivaa.

Kärpästen sosiaalisesta käyttäytymisestä tietoa löytyi vähän, mutta jännittäviä löytöjä kärpäsen aivoista ja hermostosta  on tehty. Kärpäsen ja  ihmisen aivojen ydinosien rakenteet ovat nimittäin hämmästyttävän samanlaisia ja reagointi sisäisiin ärsykkeisiin, vaikkapa uneen tai nälkään on samantapainen.
Lähde : Helsingin sanomat 11.4.2013   Tutkimus: Kärpäsen ja ihmiset aivot hämmästyttävän samanlaisia

Selkärangattomien mielen tuntemuksista voidaan toistaiseksi esittää lähinnä arveluita.
Mielenkiintoisia tietoja eläinten, tosin minimaalisen vähän hyönteisten,  käyttäytymisestä löytyy mm. kirjoista
Telkänranta, Helena: Millaista on olla eläin?
Telkänranta: Eläin ja ihminen : mikä meitä yhdistää?
Wohlleben, Peter: Eläinten salattu elämä : luonnon asukkaiden ja lemmikkien sielunelämästä