Onko Kari Hotakaisen Satukirjan Humppa-Veikko saanut nimensä tunnetusta tanssimusiikkiorkesterista Humppa-Veikot?

Kysytty

Onko Kari Hotakaisen Satukirjan Humppa-Veikko saanut nimensä tunnetusta tanssimusiikkiorkesterista Humppa-Veikot?

Vastaus

Vastattu

Huoltoasemien bensanhajua rakastava Humppa-Veikko esiintyy ensi kertaa Hotakaisen Lastenkirjassa (1990) ja on jatkanut seikkailujaan Satukirjassa (2004). Yhtye Humppa-Veikot syntyi radion Kankkulaan kaivolla -hupiohjelmaan 1958. Ohjelmassa yhtyeen nimenä oli alun perin Pumppu-Veikot, mutta esiintymisissä ja levytyksissä nimi muuttui Humppa-Veikoiksi.

Kari Hotakaisen teoksissa on usein viitteitä populaarikulttuuriin, kuten esimerkiksi jo novellikokoelman Finnhits (2007) nimessä, joten tuntuisi todennäköiseltä, että nimien samankaltaisuus ei ole sattumaa. Hotakaisen tuotantoa tutkinut Maria Laakso käsittelee väitöskirjassaan Lastenkirjan leikittelyä kielellä ja nonsense-piirteitä. Hän toteaa Hotakaisen lastenkirjoissa olevan runsaasti aikuislukijoille suunnattuja intertekstuaalisia silmäniskuja. Osa kirjojen huumorista on sellaista, että se avautuu paremmin aikuislukijoille, jotka tuntevat asioita, joihin viitataan. Nimeä Humppa-Veikko voisi ajatella tällaisena.

Lähteet:

Humppa-Veikot Suomalaisen populaarimusiikin verkkomuseo Pomuksessa: http://pomus.net/001502

Laakso, Maria: Nonsensesta parodiaan, ironiasta kielipeleihin. Monitasoinen huumori ja kaksoisyleisön puhuttelu Kari Hotakaisen Lastenkirjassa, Ritvassa ja Satukirjassa. Tampereen yliopisto 2014.