Otsikko
Onko kaikki Hornblower-kirjat suomennettu? Onko tällä Napoleonin aikaisella sotasankarilla todellisuuteen perustuvaa esikuvaa?

Kysytty

Onko kaikki Hornblower-kirjat suomennettu? Onko tällä Napoleonin aikaisella sotasankarilla todellisuuteen perustuvaa esikuvaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

C.S. Foresterin kirjoittamat Hornblower-kirjat on kaikki suomennettu. Teoksia on alunperin yhteensä 11 ja ne on suomennettu seuraavasti:

Komentajakapteeni Hornblower 1-2 (sis. teokset The Happy Return, A Ship of the Line ja Flying colours)
Kommodori Hornblower (The Commodore)
Lordi Hornblower (Lord Hornblower)
Upseerikokelas Hornblower (Mr. Midshipman Hornblower)
Luutnantti Hornblower (Lieutenant Hornblower)
Hornblower Turkin vesillä (Hornblower and the Atropos)
Hornblower Länsi-Intiassa (Hornblower in the West Indies)
Hornblower ja Hotspur (Hornblower and the Hotspur)
Hornblower ja hänen omatuntonsa (Hornblower and the Crisis), sisältää myös novellit Hornblower ja McCoolin leski sekä Viimeinen kohtaaminen)

Lisätietoja kirjoista saa esim. teoksesta Simo Sjöblom: C.S. Forester -bibliografia 1928-1998

Horatio Hornblower -hahmolla ei tiettävästi ole todellisuuteen perustuvaa esikuvaa.

30 ääntä

Kommentit

Eikö ollut myös Hornblower Suomenlahdella

Muistaakseni Horatio Hornblover kävi Pietarissa komentajakapteenina. Tämä osassa 2 hänen palvellessaan frekatti Lydialla.
Nyt olisin kiinostunut ostamaan mahdollisimman monta osaa koko 11 teoksen sarjasta.

Tuosta listasta puuttunee Hornblower, Tukka veressä. Minulla saattaa löytyä noista useampi, kaivelen hiukan varastoja.

Englannista löytyy " The Hornblower Society " . Katso netistä.