Otsikko
Onko jotain urheilulajia jossa ruumillisen tai muun vamman omaava henkilö olisi niin sanottua tervettä urheilijaa parempi? Mieleeni tuli kysymys koska näin…

Kysytty

Onko jotain urheilulajia jossa ruumillisen tai muun vamman omaava henkilö olisi niin sanottua tervettä urheilijaa parempi? Mieleeni tuli kysymys koska näin videon Aimee (tai Amy) Mullinssista, joka juoksee amputoituneihin jalkoihinsa kehitetyillä tekojaloilla normaaliurheilijaa nopeammin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskustelimme asiasta kollegojen kanssa, mutta ei oikein löytynyt lajeja.
Vammaisuushan ei kai sillään tuo hyötyä vaan vammaisuuden takia käytetyt apuvälineet. Niistä tulee kuitenkin suorituksen hyväksymisessä herkästi ongelma, mikäli apuvälineiden katsotaan antavan urheilijalle ylimääräistä hyötyä, vaikkapa ponnistusvoimaa.
Emme siis keksineet ruumiillisen vamman antavan etua urheilijalle. Jos esimerkiksi kehittymätöntä itsesuojeluvaistoa voidaan pitää vammana, sen voisi katsoa olevan hyväksi huimapäisyyttä vaativissa lajeissa.