Otsikko
Onko jossain lainkohdassa määrätty huoltajan määräysoikeudesta huollettaviinsa? Jos, niin missä? Pääsääntöisestihän ihmisillä ei minkäänlaista määräysoikeutta…

Kysytty

Onko jossain lainkohdassa määrätty huoltajan määräysoikeudesta huollettaviinsa? Jos, niin missä?
Pääsääntöisestihän ihmisillä ei minkäänlaista määräysoikeutta toisiinsa ole, jollei sellaisesta erikseen jossain laissa ole määrätty.

Vastaus

Vastattu

Hei,

laki Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 8.4.1983/361 ei käytä termiä "määräys" vaan laissa puhutaan "huoltajan tehtävistä", sekä "päätöksistä", Laki määrittelee sen näin:

Ennen kuin huoltaja tekee päätöksen lapsen henkilökohtaisessa asiassa, hänen tulee keskustella asiasta lapsen kanssa, jos se lapsen ikään ja kehitystasoon sekä asian laatuun nähden on mahdollista. Päätöstä tehdessään hänen on otettava huomioon lapsen mielipide ja toivomukset.

Huoltajan on kerrottava lapselle lasta koskevista päätöksistä ja muista lapsen elämään vaikuttavista asioista lapsen ikään ja kehitystasoon nähden sopivalla tavalla.

Lähde:

Finlex

Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 361/1983 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®