Onko jokaisessa kirjassa yksilöllinen numero? Mitä tapahtuu kirjalle, jonka epähuomiossa laitan itsepalautuslaatikkoon ilman että palautan sen skannaamalla.

Kysytty

Onko jokaisessa kirjassa yksilöllinen numero?
Mitä tapahtuu kirjalle, jonka epähuomiossa laitan itsepalautuslaatikkoon ilman että palautan sen skannaamalla.

Vastaus

Vastattu

Jokaisella kirjalla on oma yksilöllinen numeronsa. Suosittua kirjaa voi olla kirjastojen kokoelmissa yhteensä satoja kappaleita ja niillä on tietenkin jokaisella oma yksilöllinen numeronsa, jotta tiedetään mikä kappale milloinkin on kyseessä.

Jos kirja jää palautuksessa rekisteröimättä, niin tietenkin on mahdollista että se päätyy hyllyyn, vaikka on rekisterin mukaan vielä asiakkaalla lainassa. Mutta tällöinkin kirja joko löytyy etsittäessä hyllystä, tai jos se menee uudestaan lainaan, niin uusi laina kumoaa aina vanhan ja kirja poistuu edellisen lainaajan tiedoista automaattisesti.