Otsikko
Onko Irjala nimi suomennettu jostakin nimestä.

Kysytty

Onko Irjala nimi suomennettu jostakin nimestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen Sukunimet-kirjan mukaan Irjala nimi voi pohjautua miehennimen Yrjö muunnoksiin Orja ja Irja. Nimistä on merkintöjä mm. Johanneksessa ja Kurkijoella. Satoja vuosia vanhoja asutusnimiä ovat Vehmaan, Messukylän Vihdin ja Sääksmäen Irjalat, myös Janakkalan Irjalan kartano mainitaan jo 1470.

Irjala voi olla myös harkiten otettu uusi sukunimi kuten Kemissä, missä Ignatjeffit vaihtoivat nimensä 1906. Irjala-nimisiä asuu mm. Oulun, Pietarsaaren ja Vaasan tienoilla.

Lähde: Mikkonen, Pirjo: Sukunimet. Otava, Uud. laitos 2000.