Onko ikimetsä sellaista aluetta että sieltä ei saa katkaista risuakaan puista puhumattakaan. onko iki ja aarniometsä sama??

Kysytty

onko ikimetsä sellaista aluetta että sieltä ei saa katkaista risuakaan puista puhumattakaan.
onko iki ja aarniometsä sama??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hannelius Simo, Metsäkirja / 1989 määrittelee metsätyypit näin:

Aarnimetsä: täydellisessä luonnontilassa ihmiskäden koskematta kasvanut metsä. Useimmiten vanha luonnonmetsä (ks. ikimetsä)

Ikimetsä (syn. aarnimetsä): luonnontilainen, ihmiskäden koskematta varttunut, vanha metsä: joskus vain yleensä vanha metsä.

Vanhojen eli aarnimetsien suojelusta löydät tietoa Metsähallituksen sivuilta https://www.metsa.fi/maat-ja-vedet/suojelualueet/muut-luonnonsuojelualu…