Otsikko
Onko huovikkaatkin aikoinaan tehty kutomalla tämän linkin tapaan (http://arkimamma.blogspot.com/2013/12/huovutetut-tossut.html)?

Kysytty

Onko huovikkaatkin aikoinaan tehty kutomalla tämän linkin tapaan (http://arkimamma.blogspot.com/2013/12/huovutetut-tossut.html)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perinteisenä tapana on pidetty esimerkiksi tässä SuurJyväskylä-lehdessä kuvattua menetelmää, jossa tehdään villasekoitus, villa karstataan, höyrytetään ja huovutetaan. Syntyneestä huopalevystä leikataan kappaleet ja ommellaan aihiot, joista muokataan huovuttamalla huopikkaat.

Punomosta löytyy neulottujen huopikkaiden ohjeita sekä myös huovutusohjeita ja -tekniikoita.

Huovutusaiheisia kirjoja löytyy kirjastoista, esim. Nellie Jäkkö Huovutus; Anna-Karoliina Tetri Huovutus; Brown Victoria Huovutus ja huopatyöt, valikoidut linkit Makupalat.fi huovutus.

Kysy museolta on vastannut kysymykseen tallukkaista ja huopikkaista. Vastauksessa suositellaan tutustumaan teokseen Rahwaan puku/Ildiko Lehtinen - Pirkko Sihvo.