Onko historiassa mitään mainintoja venäläisten mielipiteestä/reaktiosta Simo "valkoinen kuolema" Häyhään? Aleksi rantamaan mukaan venäläispuolella oli luvattu…

Kysytty

Onko historiassa mitään mainintoja venäläisten mielipiteestä/reaktiosta Simo "valkoinen kuolema" Häyhään? Aleksi rantamaan mukaan venäläispuolella oli luvattu palkkio valkoisen kuoleman tappamisesta mutta muuta en tiedä.

Vastaus

Vastattu

Aihetta on viimeksi kommentoinut Hannu Narsakka teoksessaan Tulimyrsky Kollaalla : Rautjärven miehet talvisodan polttopisteessä. Hänen mukaansa mistään lähteistä ei ole voitu todeta puna-armeijan tienneen Simo Häyhä -nimisen tarkka-ampujan toimineen Kollaalla. Simo Häyhälle lahjoitetun tarkkuuskiväärin luovutustilaisuus 17.2.1940 uutisoitiin laajalti, joten periaatteessa tieto Häyhästä on median kautta voinut jalkautua myös Kollaan rintamalle. Simo Häyhään usein liitetty lisänimi "valkoinen kuolema" ilmaantuu suomalaiseen kirjallisuuteen vasta 1980-luvulla. Vankien kertomuksissa ja suomalaisten propagandalehtisissä valkoinen kuolema esiintyy, mutta sillä on viitattu kovaan pakkaseen.

Lähde:

Narsakka, H. (2017). Tulimyrsky Kollaalla: Rautjärven miehet talvisodan polttopisteessä. Espoo: Hannu Narsakka.