Onko henkilön vuoden 1918 osoitteen perusteella mahdollista päätellä, missä punakaartin osastossa hän tuolloin toimi? Asuinpaikka oli Tokankatu (nykyinen…

Kysytty

Onko henkilön vuoden 1918 osoitteen perusteella mahdollista päätellä, missä punakaartin osastossa hän tuolloin toimi? Asuinpaikka oli Tokankatu (nykyinen Telakkakatu) 9 Helsingin Punavuoressa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asuinpaikan perusteella osastoa ei oikein pysty päättelemään. Helsingin punakaartin komppaniat muodostettiin pääosin ammattialoittain ammatillisten järjestysosastojen pohjalta. Puhuttiin esimerkiksi kirvesmiesten, vaskiseppien, suutarien, kivityömiesten, hevosmiesten ja rautatieläisten komppanioista. Myös sekakomppanioita oli. Surmansa saaneiden osalta hyvä aloituspiste selvittelyyn on vuosina 1914-22 sotaoloissa surmansa saaneiden nimitiedosto, http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/main. Tuomittujen osalta tieto voisi löytyä esimerkiksi valtiorikos(yli)oikeuden akteista, http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Teema:_Sis%C3%A4llissota_1918#Puna…

Muita lähteitä:

Aunesluoma, J. & Häikiö, M. (1995). Suomen vapaussota 1918: Kartasto ja tutkimusopas. Porvoo ; Helsinki ; Juva: WSOY.
Nieminen, J. (2015). Helsinki ensimmäisessä maailmansodassa: Sotasurmat 1917-1918. [Helsinki]: Gummerus.
Piilonen, J. (1987). Perheen punainen lammas eli sukututkija vallankumousmiehen jäljillä. Genos : Suomen sukututkimusseuran aikakauskirja, 58(2), pp. 75-84.