Otsikko
Onko Helsinkiläinen palomies-sairaankuljettaja saanut aina myös ensihoitajakoulutuksen. Siis esim keskuspaloasemalla toimiva brankkaki

Kysytty

Onko Helsinkiläinen palomies-sairaankuljettaja saanut aina myös ensihoitajakoulutuksen. Siis esim keskuspaloasemalla toimiva brankkaki

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin pelastuslaitokselta vastattiin kysymykseesi näin:

Helsingin Pelastuskoulu on kouluttanut palomiehet Helsinkiin jo vuodesta 1972. Koulun perustamisesta lähtien palomiesten koulutukseen on kuulunut kiireinen sairaankuljetus. Ensihoitokoulutuksesta on vastannut ensin paikallinen sairaanhoito-oppilaitos sitten AMK Stadia ja viimeksi Metropolia AMK.

Vuonna 2011 voimaan astunut ensihoitoasetus määrittää ambulanssimiehistön kelpoisuusehdot. Tuosta vuodesta lähtien olemme kouluttaneet pelastuskoulun jälkeen oppisopimusmuotoisesti kaikki valmistuvat palomiehemme ensihoitoon suuntautuneiksi lähihoitajiksi eli perustason ensihoitajiksi.

Jokainen laitoksen palomies on siis monitaitopelastaja asemapaikastaan riippumatta.

Lisätiedot: Ensihoitoasetus :
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110340