Onko Gregor Mendelin alkuperäisistä tutkimuspapereista kopioita tai minkäänlaisia esim. sähköisiä teoksia, joita olisi mahdollista lukea itse? Ystäväni tekee…

Kysytty

Hei!
Onko Gregor Mendelin alkuperäisistä tutkimuspapereista kopioita tai minkäänlaisia esim. sähköisiä teoksia, joita olisi mahdollista lukea itse?
Ystäväni tekee gradua aiheesta, johon kyseiset tutkimukset geeneistä olisi täydellinen lähde emmekä ole onnistuneet löytämään niitä mistään. Mendelin tutkimuksista löytyy kyllä tiivistelmiä, mutta hakusessa olisi alkuperäiset artikkelit käännöksenä tai alkuperäiskielellä.
Mistä muualta asiaa voisi mahdollisesti tiedustella? Kiitoksia jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Mendelweb.org (http://www.mendelweb.org/home.html) on varmaankin jo tuttu sivusto? Tein haun myös tieteellisten kirjastojen yhteistietokanta Melindaan, josta löytyi esimerkiksi seuraava teos: Bateson, William: Mendel's principles of heredity: a defence. / By W. Bateson with a translation of Mendel's original papers on hybridisation (Cambridge University Press, 1902). Kirja on saatavana Varastokirjastossa, josta kaukolainaaminen on maksutonta. Tämä teos toki saattoikin jo olla graduntekijän tiedossa.

Suosittelen kysymään lisäapuja yliopiston kirjastosta, jos edellisistä lähteistä ei löydy etsimäänne. Jyväskylän yliopiston kirjaston tietopalvelun sähköpostiosoite on jykneuvonta(at)library.jyu.fi. Heille voi myös varata tiedonhaun ohjausajan (https://kirjasto.jyu.fi/tiedonhaku/ohjausaikalomake). Jos ystäväsi opiskelee jossain muussa yliopistossa kuin Jyväskylässä, kannattaa kääntyä kyseisen yliopiston kirjaston puoleen.