Onko esim. Suomea Euroviisuissa edustavan kappaleen pakko olla suomalainen?

Kysytty

Onko esim. Suomea Euroviisuissa edustavan kappaleen pakko olla suomalainen? Jos ei, niin mikä olisi esimerkki kappaleesta, joka ei ole senmaalainen, jota se on Euroviisuissa edustanut?

Vastaus

Vastattu

Euroviisujen säännöissä (https://eurovision.tv/about/rules) edustuskappaleelle annetaan ehdoksi se, että sen on oltava uusi eli että sitä ei ole julkaistu ennen edellisen vuoden syyskuun ensimmäistä päivää. Lisäksi kappaleen sisällön, keston ja esittämisen suhteen säännöissä on joitakin määräyksiä (mm. sanoitus ei saa sisältää kirosanoja, esitys saa kestää korkeintaan kolme minuuttia ja lavalla saa olla korkeintaan kuusi esiintyjää).

Kappaleen kotimaata ei ole määritelty, eikä sitä ehkä voi kovin helposti tehdäkään. Nykyaikana ammattisäveltäjät ja -sanoittajat työskentelevät kansainvälisesti, ja esimerkiksi Saara Aallon viime vuoden edustuskappale Monsters syntyi Aallon itsensä, ruotsalaisten Linnea ja Joy Debin ja englantilaisen Ki Fitzgeraldin yhteistyönä (ks. esim. Yleisradion uutinen, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/02/08/ensiesityksessa-saara-aalto-monsters-umk18-kilpailu-kaynnistyy-vahvalla-ja).