Otsikko
Onko "elämmekö simulaattorissa" kysymystä kysytty ennen Matrix-elokuvia?

Kysytty

Onko "elämmekö simulaattorissa" kysymystä kysytty ennen Matrix-elokuvia?

Vastaus

Vastattu

Ontologian (metafysiikan osa-alue) suuria kysymyksiä ovat "mitä on olemassaolo" ja "mitä on olemassa". Jos siis lähdetään tältä pohjalta, voimme aloittaa antiikin filosofeista, kuten Parmenidesta, Herakleitoksesta, Sokrateesta, Platonista ja Aristoteleesta. Ontologiaa käsitteleviä kirjoja voit etsiä kirjastosta hakusanoilla ontologia ja filosofia.

Jos taas etsimme esimerkkejä populaarikulttuurissa esiintyvistä simulaatioista ja virtuaalisista todellisuuksista, G. Peyton Wertenbakerin tarinassa "The Chamber of Life" vuodelta 1929 on virtuaalisen todellisuuden huone. Sen voi lukea Projekti Gutenbergissä. Robert A. Heinleinin tarina "They" (1940) käsittelee miestä, joka uskoo, että universumi on luotu hänen huijaamisekseen. 1950- ja 60-luvuilta löytyy jo useita kirjallisia esimerkkejä. Näitä on kerätty Wikipedian sivulle Simulated reality in fiction.