Onko As.Oy:n hallituksen varajäsenellä oikeus saada nähtäväkseen hallituksen esityslistat ja kokouspöytäkirjat?

Kysytty

Onko As.Oy:n hallituksen varajäsenellä oikeus saada nähtäväkseen hallituksen esityslistat ja kokouspöytäkirjat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asunto-osakeyhtiölain 8 §

Jos hallitukseen kuuluu vähemmän kuin kolme jäsentä, hallituksessa on oltava ainakin yksi varajäsen. Mitä tässä laissa säädetään jäsenestä, sovelletaan myös varajäseneen.

HE 24/2009 s. 157

Voimassa olevan lain 50 §:n 1 momenttia vastaavasti 2 momentissa säädetään, että hallituksessa, jossa on yksi tai kaksi jäsentä, on lisäksi oltava ainakin yksi varajäsen. Edelleen voimassa olevan lain tapaan säädetään, että varajäseneen sovelletaan, mitä varsinaisesta jäsenestä on säädetty. Säännös koskee suoranaisesti muun muassa varajäsenen valintaa, toimikautta, toimen lakkaamista ja kelpoisuutta toimia jäsenenä. Varajäsenellä on kuitenkin hallituksen jäsenen oikeudet ja velvollisuudet vain silloin, kun varajäsen toimii hallituksen jäsenen tilalla hallituksessa.

Varajäsen on esimerkiksi vahingonkorvausvastuussa hallituksen päätöksestä vain osallistuttuaan päätöksentekoon. Oikeuskäytännössä on kuitenkin poikkeuksellisessa tilanteessa rinnastettu varajäsen varsinaiseen jäseneen silloinkin, kun varajäsen ei muodollisesti ole toiminut varsinaisen jäsenen tilalla.

Asunto-osakeyhtiölain kommentaarissa todetaan, että laissa ei ole säännöksiä hallituksen kokouksen pöytäkirjan julkisuudesta. Hallitus voi siksi itse päättää, missä laajuudessa se haluaa pöytäkirjojaan julkistettavaksi. Tilintarkastajilla ja toiminnantarkastajilla, toisin kuin osakkeenomistajilla, on oikeus saada nähtäväkseen hallituksen kokouspöytäkirjat myös tilikauden aikana. (Asunto-osakeyhtiölaki : kommentaari / Petteri Kuhanen … [et al.], s. 492.