Onko Anita Välkki koskaan laulanut Kansallisoopperassa Carmenin (Bizet) osan? Jos vastausta ei löydy sieltä, niin mistä löytyy.

Kysytty

Hei. Onko Anita Välkki koskaan laulanut Kansallisoopperassa Carmenin (Bizet) osan? Jos vastausta ei löydy sieltä, niin mistä löytyy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen tutkinut tätä asiaa niin laajasti kuin se meillä olevien hakuteosten ja internetin kautta on mahdollista, enkä ole löytänyt mitään viitettä siitä, että Anita Välkki olisi laulanut Carmenin roolia Kansallisoopperassa.

Anita Välkin aktiiviuran aikana 1960-1970-luvuilla Carmen oli Kansallisoopperan ohjelmistossa 1964 ja vielä 1971, jolloin Välkki oli jo palannut Suomeen kansainvälisiltä oopperanäyttämöiltä. En ole kuitenkaan löytänyt tarkkaa tietoa siitä, kuka noissa tuotannoissa roolissa oli. Carmenin rooli on normaalisti hoidettu mezzosopraanon tai alton äänialalla laulavan taiteilijan voimin, eikä Välkin wagneriaaninen sopraano ehkä olisi tähän rooliin hyvin sopinutkaan, vaikka hän uransa loppupuolella lauloi myös matalaäänisempiä rooleja.

Toivottavasti lopullinen varmistuskin tähän kysymykseen vielä löytyy, mutta tässä vaiheessa uskallan sanoa, että todennäköisesti Anita Välkki ei ole koskaan laulanut Carmenin roolia Kansallisteatterissa.

Anita Välkki -seura on juuri avannut kotisivut, joilla tosin on perin vähän informaatiota toistaiseksi (http://www.anitavalkki.com/). Myöskään Wikipedian artikkeli (http://fi.wikipedia.org/wiki/Anita_V%C3%A4lkki) ei valitettavasti pureudu Välkin uraan rooliluettelon tasolla. Myöskään Välkin melko suppeassa muistelmakirjassa "Taiteen vuoksi" ei ole hakemistoa eikä lyhyttäkään rooliluetteloa.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto