Otsikko
Onko André Malraux'n Toivo-romaanin suomennoksesta (Väinö Kirstinä; Tammi 1983) käyty aikanaan tai myöhemmin jossain jotain keskustelua? Onko jotain tapaa…

Kysytty

Onko André Malraux'n Toivo-romaanin suomennoksesta (Väinö Kirstinä; Tammi 1983) käyty aikanaan tai myöhemmin jossain jotain keskustelua? Onko jotain tapaa saada näkyviin tämä keskustelu?

En ole löytänyt Artosta mitään. Mihin kannattaisi suunnata tietohaun toivossa: yliopiston kirjastoon vain kaupunginkirjastoon vai nettiin suoraan? - Aikanaan ilmestyi sellainen Kirjallisuusarvosteluja -vihkosarja, siinä voisi ehkä olla, mutta en ole saanut sitä vielä käsiini.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastopalvelun Kirjallisuusarvosteluja -sarjan kautta pääsee käsiksi ainakin muutamaan artikkeliin ja arvosteluun André Malraux'n romaanista Toivo. Teoksen ilmestymisvuonna 1983 siitä kirjoittivat Aamulehteen Eeva-Liisa Manner 23.10.1983 ja ja Alpo Junkola 18.12.1983. Samana vuonna 10.12. ilmestyi myös Riitta Korhosen artikkeli Suomen Sosiaalidemokraatissa. Seuraavana vuonna teoksesta kirjoitti Veijo Hietala Turun Sanomissa 15.1.1984 ja vuoden tauon jälkeen 27.10.1985 teos mainitaan vielä Aamulehden artikkelissa, jonka pääaiheena on keskustelu eurooppalaisesta romaaniperinteestä Stavangerin kirjailijaseminaarissa edellisenä keväänä.

Mikäli Kirjallisuusarvosteluja -sarjaa ei ole saatavilla, artikkeleihin pääsee käsiksi myös pyytämällä em. sanomalehdet luettavaksi kirjastosta. Useimmiten niitä säilytetään mikrofilmeinä, jolloin lukulaitteen ja filmin varaaminen etukäteen saattaa olla tarpeellista.

Artosta ja Aleksista en minäkään löytänyt juuri kysymääsi teokseen keskittyviä artikkeleja, löytyi vain muutama yleisemmin kirjailijaa käsittelevä juttu. Kävin läpi myös Parnasson sisällysluettelot vuosilta 1983-84, mutta ainakaan otsikoiden perusteella ei vaikuttanut siltä, että teosta olisi arvosteltu siellä.