Onko amerikkalaisella lausahduksella "Thank you for your service" jokin vakiintunut suomenkielinen käännös?

Kysytty

Onko amerikkalaisella lausahduksella "Thank you for your service" jokin vakiintunut suomenkielinen käännösversio? Osaan kääntää sen, tiedän, mitä se tarkoittaa, mutta suomeksi se kuulostaa todella teennäiseltä - johtuneeko palvelusrakenteemme erilaisuudesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Thank you for your service -fraasi on yhdysvaltalainen tapa kiittää esimerkiksi asevoimissa tai pelastustehtävissä toimivia tai toimineita ihmisiä heidän panoksestaan yhteiskunnan turvallisuudelle merkittäviksi koetuissa tehtävissä. Sanontaa käytetään sekä arkisissa tilanteissa että juhlapuheissa, eikä Suomessa ole kummallekaan asiayhteydelle suoraa vastinetta tai suomen kielessä vakiintunutta käännöstä. Esimerkiksi sotaveteraaneja on kuitenkin suomeksi tavattu juhlapuheissa kiittää työstä isänmaan puolesta, eteen tai hyväksi.

Vaikka thank you for your service on Yhdysvalloissa edelleen yleinen sanonta, sen käyttö jakaa vahvasti mielipiteitä. Veteraanien ja asevoimissa palvelevien parissa mielenterveystyötä tekevän Warriors Heart -laitoksen johtaja Annette T. Hill sanoo, että nuorista Irakissa ja Afganistanissa palvelleista vain noin 20 % suhtautuu kiitoslauseeseen positiivisesti. Niin ikään aikanaan poliittisesti tulenarassa Vietnamin sodassa palvelleet veteraanit eivät välttämättä pidä ilmauksesta.

Lähteet:

Gilbert, Asha C. 2021: Is it OK to say 'Happy Veterans Day' or 'thank you for your service'? Here's what veterans say. USA Today News. https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2021/11/10/happy-veterans-day…

Kelly, Liz H. 2017: How to thank a warrior for their service. FireRescue1. https://www.firerescue1.com/community-awareness/articles/how-to-thank-a…