Onko ajokortin väri valikoitunut tietoisesti nimenomaan vaaleanpunaiseksi? Jos, niin miksi juuri siksi?

Kysytty

Onko ajokortin väri valikoitunut tietoisesti nimenomaan vaaleanpunaiseksi? Jos, niin miksi juuri siksi?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Ajokortin vaaleanpunainen väri määriteltiin Wienin tieliikennesopimuksessa vuonna 1968. Sopimustekstissä mainitaan, että värin tulee olla vaaleanpunainen. Tämän tarkempaa selitystä värille ei sopimuksessa mainita. Sopimukseen voi tutustua sivulla Finlex.fi: https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1986/19860030